fbpx Απαραίτητες οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για τη σωτηρία ανθρώπινων ζωών | msf.gr
prev
next

Γλώσσες

Είστε εδώ

Απαραίτητες οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για τη σωτηρία ανθρώπινων ζωών

Τις τελευταίες 100 ημέρες, οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα (Medecins Sans Frontieres/ MSF) συνέβαλαν σημαντικά στην προσπάθεια να σωθούν ανθρώπινες ζωές στη Μεσόγειο.

Απαραίτητες οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για τη σωτηρία ανθρώπινων ζωών
Όταν ρωτώ τους ανθρώπους γιατί διακινδυνεύουν τη ζωή τους με αυτόν τον τρόπο, λαμβάνω την ίδια απάντηση κάθε φορά. Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση. Οι άνθρωποι αυτοί γνωρίζουν τους κινδύνους, αλλά παίρνουν το ρίσκο.

Με τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης των πλοίων Bourbon Argos, Dignity I και My Phoenix (που λειτουργεί σε συνεργασία με την MOAS) οι MSF διέσωσαν 11.482 ανθρώπους που κινδύνευαν από πνιγμό. Από την έναρξη των επιχειρήσεων στις 2 Μαΐου, οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα προσέγγισαν πολλά σκάφη που παραλίγο να ναυαγούσαν, διασώζοντας ανθρώπινες ζωές, βρισκόμενοι στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή.

Τα στοιχεία των Γιατρών Χωρίς Σύνορα δείχνουν ότι σχεδόν όλες οι διασώσεις έχουν γίνει κυρίως σε περιοχές στα ανοιχτά των ακτών της Λιβύης κοντά στην Τρίπολη και την Zuwara. Τα πλοία έρευνας και διάσωσης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα σε συνεργασία με τη MOAs εστιάζουν την προσοχή τους στην παρακολούθηση της περιοχής, έχοντας ως μόνη αποστολή τη διάσωση ανθρώπων που επιβαίνουν σε σκάφη που βρίσκονται σε κίνδυνο. Δεν ισχύει το ίδιο για άλλα σκάφη που συμμετέχουν στις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης που έχουν άλλες εντολές να εκπληρώσουν και χωρίς να κινούνται σ' αυτή την περιοχή, εκτός κι λάβουν ρητή εντολή από το Κέντρο Συντονισμού Θαλασσίων Διασώσεων (MRCC) για κάποιο συγκεκριμένο συμβάν. Το 2014, τα εμπορικά πλοία διεξήγαγαν το 40% του συνόλου των διασώσεων, αλλά μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στα ανοικτά των ακτών της Λιβύης, οι καπετάνιοι είναι πλέον απρόθυμοι να εισέλθουν σε αυτή την περιοχή για λόγους ασφαλείας.

  

   Η εφτάχρονη Sewa διασώθηκε από μία βάρκα που επέβαιναν 129 άνθρωποι

«Ολοένα και περισσότερο, βλέπουμε ότι καλούμαστε να πραγματοποιήσουμε πολλαπλές διασώσεις σε διαφορετικές βάρκες μέσα σε λίγες ώρες», δήλωσε ο Lindis Hurum, Συντονιστής Επείγουσας Παρέμβασης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα στο πλοίο Bourbon Argos. «Οι ομάδες μας έχουν επίσης βρεθεί αντιμέτωπες με βάρκες στις οποίες υπήρχαν άνθρωποι που είχαν ήδη πεθάνει από αφυδάτωση ή ασφυξία κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Κατά τη γνώμη μου, αυτό δείχνει ότι παρά την ανταπόκριση της ΕΕ που υποτίθεται ότι είναι «μεγαλύτερη και καλύτερη» σε σχέση με πέρυσι, δεν υπάρχουν αρκετά πλοία και στα κατάλληλα σημεία για να ανταποκριθούν επαρκώς στις ανάγκες των ανθρώπων που διασχίζουν τη Μεσόγειο».

«Οι άνθρωποι πνίγονται σε δευτερόλεπτα», προσθέτει ο Will Turner, Συντονιστής επείγουσας παρέμβασης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα στο πλοίο My Phoenix. "Για να σώζονται περισσότερες ανθρώπινες ζωές, τα πλοία θα πρέπει να επικεντρώνονται αποκλειστικά στην έρευνα και τη διάσωση και να κινούνται όσο το δυνατόν πιο κοντά στις ακτές της Βόρειας Αφρικής. Δεν αρκεί να αναμένουν μια κλήση κινδύνου στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σικελίας και της Μάλτας, η έρευνα και η διάσωση πρέπει να γίνεται προληπτικά».

Η πλειοψηφία των ανθρώπων που οι MSF έχουν διασώσει προέρχονται κυρίως από χώρες όπως είναι η Ερυθραία, η Σομαλία, η Συρία, το Μπαγκλαντές, το Σουδάν και η Γκάμπια και προσπαθούν να ξεφύγουν από πολέμους και καταπιεστικά καθεστώτα ή αναζητούν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη. Οι γιατροί των MSF τους περιθάλπουν για μια σειρά από περιπτώσεις που κυμαίνονται από λιγότερο σοβαρές παθήσεις μέχρι τραύματα από σφαίρες, σοβαρά εγκαύματα και ανεπάρκεια ζωτικών οργάνων.

«Οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σώζουν πολλές ζωές, ανεξάρτητα όμως από τον αριθμό των πλοίων διάσωσης που επιχειρούν στη Μεσόγειο, η προσπάθεια να τη διασχίσεις με ένα υπερφορτωμένο ξύλινο αλιευτικό σκάφος ή ένα φουσκωτό δεν θα είναι ποτέ ασφαλής», δήλωσε ο Lindis Hurum. "Για να σταματήσουν οι θάνατοι, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να δημιουργήσει για τους ανθρώπους αυτούς ασφαλείς και νόμιμες οδούς για να φθάνουν στην Ευρώπη, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να επιλέγουν κατά προτεραιότητα αυτά τα σκάφη».

 

  Άνδρας που σώθηκε, προσεύχεται για τη διάσωση που εκτελείται πίσω του.

«Όταν ρωτώ τους ανθρώπους γιατί διακινδυνεύουν τη ζωή τους με αυτόν τον τρόπο, λαμβάνω την ίδια απάντηση κάθε φορά», αναφέρει ο Will Turner. «Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση. Οι άνθρωποι αυτοί γνωρίζουν τους κινδύνους, αλλά παίρνουν το ρίσκο. Μας λένε ότι θα προτιμούσαν να πνιγούν αναζητώντας την ασφάλεια και την ελευθερία από το να μείνουν στις πατρίδες τους ή στη Λιβύη, όπου δεν αξίζει κανείς να ζει».

Σύμφωνα με τα λόγια του Zachariah, ένας ηλικιωμένος άνδρας από την Παλαιστίνη είχε εκτοπιστεί εκτός των συνόρων για τρίτη φορά στη ζωή του - την πιο πρόσφατη λόγω της έλλειψης ασφάλειας στη Λιβύη: «Όταν η κατάσταση στη Λιβύη επιδεινώθηκε, αποφάσισα να πάρω την οικογένειά μου στην Ευρώπη, αλλά χωρίς ταξιδιωτικά έγγραφα ήταν αδύνατο να φύγει. Όλοι έχουμε έρθει με αυτόν τον τρόπο, επειδή δεν έχουμε άλλη επιλογή».

Ο Αύγουστος αναμένεται να είναι ο περισσότερο επιβαρημένος μήνας για τη Μεσόγειο, καθώς η νηνεμία και το ζεστό κλίμα δημιουργούν τις καλύτερες συνθήκες για τη διέλευση.

  

«Για πολλούς ανθρώπους στην Ευρώπη, ο Αύγουστος είναι περίοδος διακοπών, ένας μήνας ανάπαυλας που αξίζει στον καθένα», δήλωσε η Paula Farias, Συντονίστρια επείγουσας παρέμβασης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα στο πλοίο Dignity I. «Αλλά για πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, αυτός είναι άλλος ένας μήνας φυγής από πολέμους, στερήσεις, κινδύνους, πείνα και  καταπίεση. Κανείς δεν ρισκάρει τη ζωή του στη Μεσόγειο για να έχει μια τηλεόραση με μεγαλύτερη οθόνη».

Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα θα συνεχίσουν τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο κατά τους προσεχείς μήνες, προσπαθώντας για την καλύτερη δυνατή υποστήριξη εκείνων που επιχειρούν το επικίνδυνο θαλάσσιο ταξίδι.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

photos: © Surinyach Anna