fbpx Γιατροί Χωρίς Σύνορα: 470 άνθρωποι διασώθηκαν από το Geo Barents μέσα σε 72 ώρες και τώρα χρειάζονται ένα ασφαλές μέρος για να αποβιβαστούν | msf.gr
prev
next

Γλώσσες

Είστε εδώ

Γιατροί Χωρίς Σύνορα: 470 άνθρωποι διασώθηκαν από το Geo Barents μέσα σε 72 ώρες και τώρα χρειάζονται ένα ασφαλές μέρος για να αποβιβαστούν

Από το πρωί της 9ης Μαΐου και μέσα σε 72 ώρες, η ομάδα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα διέσωσε 470 άνθρωποι από επτά βάρκες που ήταν σε κίνδυνο.

Anna Pantelia/MSF

Οι άνθρωποι βρίσκονταν στις ζώνες έρευνας και διάσωσης της Λιβύης και της Μάλτας και τους μετέφερε στο Geo Barents, το πλοίο διάσωσης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που δραστηριοποιείται στην κεντρική Μεσόγειο.

Κατά τη διάρκεια τριών έντονων ημερών, οι βάρκες που βρίσκονταν σε κίνδυνο εντοπίστηκαν από τη γέφυρα του Geo Barents μετά από ειδοποιήσεις από την Alarm Phone, τον οργανισμό επιτήρησης της Μεσογείου και  την υποστήριξη της Pilotes Volontaires, μιας γαλλικής μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που παρέχει εναέρια παρατήρηση στην κεντρική Μεσόγειο. Κανένα από τα σκάφη δεν εντοπίστηκε από τα αρμόδια κέντρα συντονισμού θαλάσσιας διάσωσης.

Νωρίς το πρωί της 9ης Μαΐου, η ομάδα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα εντόπισε δύο λαστιχένιες βάρκες σε κίνδυνο που μετέφεραν συνολικά 204 ανθρώπους. Μεταξύ αυτών ήταν ένα αγόρι εννέα μηνών, ο Mohammed, το οποίο διασώθηκε μαζί με τη μητέρα του από την ομάδα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα και μεταφέρθηκε με ασφάλεια στο κατάστρωμα του Geo Barents, εκεί όπου βρίσκονται όλοι οι επιζώντες.

Πάνω από 24 ώρες αργότερα, οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα έλαβαν ειδοποίηση για μία άλλη υπερπλήρη βάρκα, αυτή τη φορά με 59 επιβαίνοντες. Το Geo Barents κατευθύνθηκε προς το σημείο της βάρκας με την καθοδήγηση ενός αεροπλάνου της Pilotes Volontaires και πραγματοποίησε τη διάσωση.

Αργά την ημέρα της 10 Μαΐου, δύο νέες ειδοποιήσεις έφτασαν στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, υποδεικνύοντας ότι δύο ακόμη σκάφη που βρίσκονταν σε κίνδυνο κινούνταν σε κοντινή απόσταση. Τα ταχύπλοα σκάφη διάσωσης στο Geo Barents ξεκίνησαν γύρω στις 9 μ.μ. και, μετά από μια έντονη πεντάωρη έρευνα που διεξήχθη στο σκοτάδι, η ομάδα βρήκε τελικά τα δύο σκάφη να παρασύρονται κοντά σε μια πλατφόρμα πετρελαίου. Οι 111 επιζώντες που επέβαιναν σε αυτά τα σκάφη διασώθηκαν και μεταφέρθηκαν στο Geo Barents γύρω στις 2 π.μ., ολοκληρώνοντας τη μεγαλύτερη διάσωση από την έναρξη της επιχείρησης του πλοίου.

Στις 11 Μαΐου, νέες ειδοποιήσεις από το Alarm Phone έδειξαν ότι κι άλλα σκάφη βρίσκονται σε κίνδυνο, αυτή τη φορά σε διεθνή ύδατα υπό την ευθύνη έρευνας και διάσωσης της Μάλτας. Και πάλι με τη βοήθεια του Pilotes Volontaires, το Geo Barents ταξίδεψε μέχρι την ακριβή τοποθεσία του πρώτου σκάφους, όπου η ομάδα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα εντόπισε 67 άνθρωποι σε ένα ξύλινο σκάφος. Όλοι φαίνονταν τρομοκρατημένοι, εξαντλημένοι και αποπροσανατολισμένοι. Μερικές ώρες αργότερα, όλοι οι επιζώντες μεταφέρθηκαν στο σκάφος διάσωσης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα.

«Όταν ήρθαν οι διασώστες ήμουν σχεδόν αναίσθητη», δήλωσε μια 26χρονη γυναίκα από τη Συρία. «Δεν μπορούσα να καταλάβω τι συνέβαινε. Μέχρι τότε, ήμασταν τουλάχιστον 48 ώρες στη θάλασσα. Ήμουν σίγουρη ότι θα πέθαινα.»

Η μεγάλη σε διάρκεια μέρα των διασώσεων συνεχίστηκε με ένα άλλο σκάφος που μετέφερε 29 άνθρωποι, στη ζώνη έρευνας και διάσωσης της Μάλτας. Για άλλη μια φορά, οι αρχές της Μάλτας δεν έλαβαν μέτρα.

«Είναι ακατανόητο ότι, μετά από τόσα χρόνια θανατηφόρων μεταναστευτικών ταξιδιών στη Μεσόγειο, οργανώσεις όπως εμείς αναλαμβάνουν το μεγαλύτερο βάρος της διάσωσης στη θάλασσα», λέει ο Juan Matias Gil, επικεφαλής της αποστολής των Γιατρών Χωρίς Σύνορα. «Τουλάχιστον 24.000 άνθρωποι έχουν επισήμως πνιγεί ή εξαφανιστεί από το 2014, ωστόσο η Ευρώπη εξακολουθεί να κάνει τα στραβά μάτια σε αυτό που συμβαίνει στα νότια σύνορά της».

Ο Gil συνεχίζει: «Ήμασταν και πάλι συγκλονισμένοι από την αδράνεια των αρχών της Ιταλίας και της Μάλτας, ενώ σχεδόν 100 ζωές κρέμονταν από μια κλωστή. Οι ένοπλες δυνάμεις της Μάλτας, οι οποία είναι πρωταρχικά υπεύθυνες για τις διασώσεις στη ζώνη έρευνας και διάσωσης της Μάλτας, ενημερώθηκαν ταυτόχρονα με εμάς, αλλά παρέμειναν σιωπηλές και ανενεργές, αδιαφορώντας για την νομική υποχρέωσή τους να παρέχουν ή να συντονίζουν τη βοήθεια. Αγνόησαν επίσης το αίτημά μας για ένα ασφαλές λιμάνι.»

Οι περισσότεροι από τους επιζώντες στο πλοίο Geo Barents έχουν βιώσει σωματική κακοποίηση διαφόρων μορφών, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής βίας και της καταναγκαστικής εργασίας. Τέσσερις ξεκίνησαν το ταξίδι τους στη Μεσόγειο με σπασμένα οστά, αποτέλεσμα τραυματισμών που προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη Λιβύη.

Ένας επιζών στο Geo Barents έχει διαβήτη, είναι ινσουλινοεξαρτώμενος, αλλά για εβδομάδες δεν είχε το ζωτικής σημασίας φάρμακό του. Δύο άλλοι επιζώντες έχουν υποστεί ψυχωτικά επεισόδια στο σκάφος. Και οι 470 επιζώντες στο Geo Barents είναι είτε σωματικά είτε ψυχικά ευάλωτοι και πρέπει να αποβιβαστούν σε ένα ασφαλές μέρος το συντομότερο δυνατόν.

Οι ιταλικές αρχές, επίσης υπεύθυνες για τις δράσεις έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο, δεν μας έχουν δώσει άδεια να αποβιβάσουμε τους επιζώντες σε ένα ασφαλές μέρος παρά τα έξι αιτήματά μας.